Profil tunelu - rozměry |
Snad každý na svém modelovém kolejišti staví tunel. Místo kam se vláčky mohou schovat před zraky diváků a ze skrytého odstavného nádraží poslat jinou neokoukanou vlakovou soupravu. Tím navodit ideální provoz na širé trati, či ve stanici plnící se různýma vlakovýma soupravama. V tomto příspěvku vám popíši domácí výrobu tunelového portálu. Přeci jen koupit ideální portál pro vaše kolejiště nelze.
Základem tunelového portálu je polystyrenový blok, do kterého si letpájkou vypálíte profil tunelu dle směru vedení koleje. Pokud nevíte rozměry a profil tunelu, poradí vám výkres podle kterého si ohneme odporový drát v pájce. Dále budete potřebovat smirkový papír o hrubosti 180 a více, dle měřítka (180 pro H0). Z tohoto papíru si nařežete dva rozměry obdélníčků, alias kamenných kvádrů. Na vypálený polystyrénový tunel naneseme mírnou vrstvu lepidla (disperzního). Na čelní stranu skládáme obdélníčky jako u zdiva. Poté větší obdélníčky použijeme na olemování tunelového portálu. Pokud chcete vytvořit římsu, či překlad, obalíte dřevěný profil (latičku např. 1 x 2 mm) proužky smirkového plátna. Takto polepený tunel natřeme barvou dle zdiva. Dále světlejší omítkovou hutnější barvou vyplníme spoje bloků a překladů. Portál napatinujeme a zakomponujeme do svého kolejiště.
Výsledek vypadá velice pěkně a modelově. Pokud jste počítač nýtů, můžete si tunelový portál postavit přesně dle originálu i s rozložením kamenných bloků. Tato technika nemusí být využita jen pro tunelový portál, ale nalezne uplatnění i u mostů, propustků, opěrných zdí, či všude kde potřebujeme imitovat kamennou zeď. Dále bych chtěl upozornit na mírnou náročnost a prověření vaší trpělivosti monotonním skládáním obdélníčků do textury zdiva.