Rozhodli jsme si postavit nějakou českou lokální parní lokomotivu. V úvahu přicházely dvě - 310. a 422.. Nejjednodušší je se dát do 310. na kterou dnes je celkem jednoduché sehnat kvalitní pojezd a leptovou skříň. Na Ebay jsme zakoupili za rozumný peníz kompletní lokomotivu BR89 od výrobce Fleischmann z produkce roku 1994. Po příchodu lokomotivy k nám se nám natolik zalíbilo její provedení, že jsme začali pátrat po tom, zda tento typ 89ítky u nás taky nejezdil. ANO, jezdil. V poválečné době jich tu několik zůstalo a jedna pod číslem 312.8500 jezdila krátce i u ČSD. Vizuální podoba se však nedochovala. Ostatní kusy pak ještě řadu let jezdili na soukromých, či státních vlečkách závodů a fabrik.
Plány:
Osazení lokomotivy zvukovým dekoderem ZIMO MX645 + repro. Úprava upevnění spřáhla - přechod na šachty NEM. Vizuální vzhled - obtisky na 312.8500.
Realizace:
Lokomotiva jde celkem lehce oddělit od karoserie pomocí odšroubování jediného vrutu na podvozkové spodní straně. Ve spodní části kabiny je umístěn veliký 3-pólový motor, který sice po stranách karoserie nechá prostor pro dekoder 6-pin, ale takto velké ZIMO se tam prostě nevejde. Tímto jsem započal vymýšlet jak vyměnit motor, či co s tím udělat. Doma se mi válel jeden malý motor Mashima, který bych tam mohl dostat. Na levé foto vidíte porovnání velikosti původního motoru a nového motoru Mashima.
Další nový problém byl, jak uchytit nový motor, no a zde přichází na řadu 3D tisk. Nyvrhl jsem si nové lože, které jde jednodušše vsadit do ocelového rámu podvozku. S tímto novým ložem již nebylo problém nový motor usadit přesně. Také jsme tímto získali místo na setrvačník, který nám vylepší jízdní vlastnosti. Ono vylepšení je vlastně dvojí - setrvačník a 5ti-pólový motor oproti 3-pólovému. Lokomotiva s originální motorem jezdí taky velmi pěkně a pomalu.
Dekoder a ozvučení:
Vodiče propojení se přímo naletují na původní kontakty pojezdu a motor. Dekoder je zasazen v jedné straně kabiny, těsně nad podvozkem na výšku. Pro jeho uložení je nutné dle potřeby upilovat část kraje rámu. Reproduktor je použit bez ozvučnice - nalepen na spodní straně stropu kabiny směrem ozvučnice do světlíku střechy. Světlík je lepší předem vyloupnout a prolepit lepidlem, aby nerezonoval. Zvuk v dekoderu je použit Jacek - pro parní lokomotivu 310. jelikož tyto dvě lokomotivy mají podobný, neb totožný parní rozvod. Zapojení světel jsem neřešil a ponechal originální žárovku napřímo, tedy svítí stále a nejde vypnout.
Spřáhlo:
Na spřáhlo opět zaúřadovala 3D tiskárna a nyvrhl jsem si šachtu NEM do původního uložení. Vím že FLM něco podobného dělá, ale cena je příliš vysoká a toto bylo za pár minut hotovo.
Spřáhlo:
Na spřáhlo opět zaúřadovala 3D tiskárna a nyvrhl jsem si šachtu NEM do původního uložení. Vím že FLM něco podobného dělá, ale cena je příliš vysoká a toto bylo za pár minut hotovo.
Obtisky a barvičky:
Lihovou barvou - bronz jsem natřel kohouty, zvonec, některé šrouby na oknech, píšťaly a tak dle uvážení. Obtiky pro mne vytvořil a je ochoten vytvořit i další MArfDKnL - marfdknl@centrum.cz.